Advertisment بررسی انتقال نیترات از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری به‌منظور استفاده مجدد از پساب برای کشت‌ ذرت علوفه‌ای (مطالعه موردی: تصفیه‌خانه فاضلاب نیشابور)

بررسی انتقال نیترات از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری به‌منظور استفاده مجدد از پساب برای کشت‌ ذرت علوفه‌ای (مطالعه موردی: تصفیه‌خانه فاضلاب نیشابور)

مجله آب و فاضلاب

بررسی انتقال نیترات از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری به‌منظور استفاده مجدد از پساب برای کشت‌ ذرت علوفه‌ای (مطالعه موردی: تصفیه‌خانه فاضلاب نیشابور)

۴۰%

PDF icon artatt_58_71795.pdf

شناسنامه

نویسندگان

منبع: 
مجله آب و فاضلاب

مطلب

چکیده: 

با وجود این که آبیاری با پساب سبب تقویت خاک و رشد محصولات می‌شود، ولی نشت نیترات ناشی از تلفات زیرسطحی بر کیفیت آب‌های زیرزمینی تاثیرگذار است. این پژوهش به‌منظور بررسی انتقال نیترات از زمین‌های تحت کشت ذرت علوفه‌ای که با پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نیشابور آبیاری می‌شوند، در سال زراعی ۹۴-۱۳۹۳ انجام شد. داده‌های مورد بررسی به‌صورت گلدانی بر اساس کشت ذرت در شرایط یکسان جمع‌آوری شد و در قالب طرح بلوکی کاملا تصادفی در دو فاکتور اصلی آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده و آبیاری با آب معمولی در چهار سطح ۱۰۰ درصد ظرفیت آبیاری و ۸۰ درصد ظرفیت آبیاری برای دو دوره آبیاری ۸ و ۱۰ روزه و ۳ تکرار انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که سطوح آبیاری و دوره‌های آبیاری در جذب مقدار نیترات توسط گیاه ذرت تاثیرگذار است. مقایسه مقدار نیتروژن در پساب فاضلاب تصفیه شده و آب معمولی قبل و بعد از آبیاری گواه این موضوع است که جذب نیترات در گیاه، اندک و زیر حد استاندارد است و این موضوع برای سلامت استفاده‌کنندگان علوفه‌ای در زنجیره غذایی تاثیر معنی‌داری ندارد. همچنین میانگین غلظت نیترات پساب تصفیه شده پس از آبیاری (آب زهکشی) ۲۸/۶۴ میلی‌گرم در لیتر و میزان نیترات موجود در خاک آبیاری شده در لایه زیرین خاک ۶/۵۸ میلی‌گرم بر کیلوگرم بود. آبیاری با پساب تاثیری در افزایش مخاطرات بهداشتی برای گیاه ذرت و خاک ندارد، ولی خطر زیادی در آلودگی منابع آبی منطقه به نیترات در بر خواهد داشت.

دسته‌بندی‌ها

موضوعی: 
Digg
Telegram
Blogger
Short URL: http://tinyurl.com/y53gnlnm

مطالب مرتبط

۴۹