Advertisment طرح‎های توسعه‎ای شرکت نفت به شیوه IPC واگذار می شود
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران:

طرح‎های توسعه‎ای شرکت نفت به شیوه IPC واگذار می شود

معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه وگذاری طرح های توسعه ای این شرکت به شیوه IPC خبر داد.
اخبار نفت

معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه وگذاری طرح های توسعه ای این شرکت به شیوه IPC خبر داد و گفت: انتظار می رود امسال شاهد امضا سه تا چهار قرارداد جدید در این حوزه باشیم.  

 

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، رضا دهقان در نشست خبری که در حاشیه دومین روز از نمایشگاه بیست و چهارم صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به افتتاح فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبی در اسفند سال گذشته و راه اندازی یک ترین دریایی فاز ۱۴، گفت: با وارد مدار شدن این فازها و ترین دریایی فاز ۱۴ در مجموع ۳ میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۸۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد.

 

وی افزود: در سال جاری با اتمام باقیمانده کار فاز ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴، ۶۰ میلیون متر مکعب گاز دیگر به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

 

دهقان در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان فرزاد الف و ب، گفت: قرارداد توسعه این میدان با شرکت هندی، نهایتا تا ۳ ماه آینده تعیین تکلیف می شود.

 

وی با بیان اینکه در میدان گازی کیش برنامه تولید ۳ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی شده است، افزود: یک میلیون فوت مکعب گاز از این مجموع قابل تولید است و برای ۲ میلیون فوت مکعب گاز دیگر بحث سرمایه گذاری مطرح است.

 

دهقان توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی را از اولویت های توسعه ای شرکت نفت خواند و گفت: پیش از این مذاکراتی با شرکت مرسک انجام و طرح مطالعاتی نیز دریافت شد. هم اکنون با یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی هم مذاکره انجام شده که یکی از این ۲ شرکت به زودی طرح مطالعاتی خود را ارئه می دهد.

 

وی افزود: در صورتی که طرح مطالعاتی ارائه شده برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی توجیه اقتصادی و فنی داشته باشند، این طرح وارد فاز اجرا می شود.

 

تاسیسات غرب کارون بازسازی و نوسازی می شود

 

دهقانی از بازسازی و نوسازی تاسیسات میدان های نفتی غرب کارون در سال جاری خبر داد و گفت: تولید از میدان های این منطقه هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. افزایش تولید تا ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.

 

به گفته دهقان، هم اکنون تولید میدان نفتی آزادگان حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال ۳۵ هزار بشکه افزایش می یابد. تولید میدان نفتی یادآوران نیز هم اکنون ۱۱۵ هزار بشکه در روز است. از میدان نفتی یاران شمالی و جنوبی نیز در مجموع ۲۵ هزار بشکه در روز نفت برداشت می شود.

 

وی افزود: بر اساس برنامه تولید از فاز نخست میدان مشترک آذر ۶۰ هزار بشکه در روز بود که هم اکنون نیمی از این هدف با تولید ۳۰ هزار بشکه نفت در روز عملیاتی شده است. پیش بینی می شود تولید از این میدان تا پایان سال به ۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

 

اکتشاف در خزر ادامه دارد

 

دهقان از ادامه فعالیت های اکتشافی در دریای خزر خبر داد و گفت: با توجه به نتیجه بخش بودن ۲ چاه اکتشافی حفر شده در این میدان، فعالیت های اکتشافی را ادامه می دهیم.

 

وی همچنین از بازسازی و نوسازی سکوی نیمه شناور امیرکبیر خبر داد و گفت: بودجه لازم برای این کار پیش بینی شده و به زودی عملیات اجرایی آغاز می شود.

 

دهقان با اشاره به تفاهمنامه امضا شده با شرکت تنکو برای مطالعه میدان تورج در سال گذشته، گفت: این شرکت برای نخستین بار وارد حوزه مطالعات اکتشافی شده است.

 

به گفته وی، امسال ۴ بلوک ا کتشافی به روش مناقصه محدود و یا مذاکره به شرکت های متقاضی واگذار می شود.

 

ادامه واگذاری طرح های توسعه ای نفت در قالب IPC

 

دهقان با بیان اینکه طی چند سال گذشته توسعه میدان های نفتی و گازی به دلیل شرایط بین المللی متاثر شده است، افزود: با این وجود امضا قرارداد طرح های مطالعاتی و توسعه ای به شیوه جدید ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: تاکنون چهار قرارداد  IPC برای توسعه ۸ میدان امضا شده است. برای برخی دیگر از میدان ها از جمله، چنگوله، دهلران، یاران، کرنج، آبتیمور، پرنج، پارسی و ... نیز با شرکت های ایرانی و یک شرکت روسی مذاکره انجام شده است. انتظار می رود در سال جاری شاهد امضا سه تا چهار قرارداد جدید در حوزه IPC باشیم.  

 

به گفته وی، میدان های در نظر گرفته شده برای واگذاری در قالب IPC، میدان های کم ریسک، مرزی و با سقف سرمایه مناسب هستند.

 

دهقانی اظهار امیدواری کرد که فرایند توسعه متوقف نشود و ضربآهنگ مناسب این روزهای کشور ادامه یابد.

 

امضا ۱۰ قرارداد جدید در حوزه نگهداشت و ازدیاد برداشت

 

دهقان با بیان اینکه طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت شامل ۳۳ پروژه است، گفت: بهمن ماه سال گذشته ۱۰ پروژه به شرکت های داخلی واگذار شد که هم اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است. قرارداد مربوط به ۱۰ پروژه دیگر تیرماه امسال امضا می شود. مناقصه مربوط به ۸ پروژه در مرحله پایانی است. مذاکرات مربوط به دو پروژه باقیمانده هم ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: قرارداد مربوط به ۱۳ پروژه باقیمانده از طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت نیز تا مهرماه نهایی می شود.

 

وی حجم قرارداد طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه این پروژه ها در هفت استان جنوب غربی کشور اجرا می شود، می تواند به هدف اصلی پروژه که ایجاد اشتغال و همچنین حمایت از توان داخل است، جامه عمل بپوشاند.

 

مزایده گازهای مشعل در آینده‌ای نزدیک

 

تالین منصوریان، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل پرداخت و توضیح داد: این طرح‌ها با تاکید جدی وزیر نفت طی سال‌های اخیر با جدیت پیگیری شده است و به جز قراردادهای امضاشده در این زمینه، گازهای تعیین تکلیف نشده نیز به‌زودی به مزایده می‌روند.

 

وی از رفع مشکلات پیش‌روی طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هم خبر داد و گفت: با رفع این مشکلات، این طرح شتاب گرفته است.

کد خبر: 
۳۹۶۱۸
منبع خبر: 

دسته‌بندی‌ها

موضوعی: 
جغرافیایی: 
تولید گاز
میدان مشترک
میدان مشترک پارس جنوبی
شرکت نفت
توجیه اقتصادی
مناقصه
شرکت روسی
ازدیاد برداشت
ایجاد اشتغال
مزایده
Digg
Telegram
Blogger
Short URL: http://tinyurl.com/y2v8fclo

انعکاس نظر شما

گالری مرتبط

۴۹